خبرِ تازه‌ای بدهید آقای دکتر!
خبرِ تازه‌ای بدهید آقای دکتر!

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز، هر روز آمار مبتلایان و درگذشتگان کرونا را از تلویزیون محلی اعلام می‌کند. بعد هم با یک جمله‌ی تکراری (اگر مردم رعایت نکنند، بحران نزدیک است) گزارشش را تمام می‌کند.

آساخبر: این، روال ثابتی‌ست که از ابتدای کرونازدگی برقرار است و هیچ تغییری در آن‌ داده نمی‌شود. اعلام این اعداد، چیزی فراتر از کارکرد یک روابط‌عمومی نیست.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز، در جایگاه تخصصی‌ترین و رسمی‌ترین مقام بهداشتی و درمانی منطقه‌ای بزرگ، باید اطلاعات تاثیرگذارتر و ترغیب‌کننده‌تری به مردم بدهد. اعلامِ مکرر تعداد مبتلایان و فوتی‌ها آن هم با یک ادبیات تکراری و جملات مشابه، الان دیگر هیچ تکانی به مخاطب نمی‌دهد و حساسیت او را برنمی‌انگیزد. چنین خبری، دیگر خاصیتی جز سرگرمی و عادی‌سازی خبر ندارد وکمکی به تغییر رفتار مردم نمی‌کند.

یکی از محورهایی که احتمال دارد بیشتر از خبرِ کلیِ تعداد مبتلایان، کارکردِ ترغیبی و تنبیهی داشته باشد، ارائه‌ی ملموس نقشه‌ی پراکندگی محل‌های ابتلای بیماران کرونایی در استان است.
مثلاً بگویند چه تعداد در بازار مبتلا شده‌اند؟ چه تعداد در بانک، پمپ‌بنزین، فروشگاه، محل‌ کار و…؟ با این کار، برای مردم روشن می‌شود که چه مکان‌هایی ناامنی بیشتری دارد.
الان باید بتوانیم بگوییم مثلاً تعداد مبتلایان در محلات تبریز چند نفر بوده؛ نوعی رتبه‌بندی محلی از میزان احتمالی خطر در برش‌های کوچک.
با این کار، امکان قرنطینه‌ی محله‌ای توسط مردم مهیا می‌شود.
حتی ارائه‌ی آمار روزانه‌ی بیماران و فوتی‌های کرونا به تفکیک سن، جنس، شغل، علت ابتلا، نوع بیماری زمینه‌ای و… هم کارآمدتر از اعلام چند عددِ خام و خنثی است.
از اینها گذشته، ارائه‌ی اطلاعات در قالب اینفوگرافیک و مجسم‌سازی به روش‌های غیرشفاهی، تاثیر به‌مراتب بیشتری دارد.
چنین اطلاعاتی، با توجه به قابلیت‌های نظام رسیدگی به بیمار، علی‌القاعده باید در دسترس باشد. اگر هست و به‌نام رعایت مصالح منتشر نمی‌شود، حتماً خطاست. اگر هم احیاناً و به‌فرض محال، چنین اطلاعاتی در دسترس نیست، فاجعه همین است و نه کرونا.