آشنایی با مهارت های عملی در دبیرستان علامه امینی سنگدوین
آشنایی با مهارت های عملی در دبیرستان علامه امینی سنگدوین

آموزش فناوري ، كار و مهارت آموزي باعث پيشرفت فردي، افزايش بهره وري، مشاركت در زندگي اجتماعي و اقتصادي، كاهش فقر، افزايش درآمد و توسعه يافتگي خواهد شد.

آساخبر/ وحید حاج سعیدی: انجام فعالیتهای مختلف در مدارس یکی از راهکارهای آشنایی دانش آموزان با فضای کسب و کار و زندگی اجتماعی است . مدرسه علامه امینی سنگدوین یکی از مدارس پیشتاز در این امر است و دانش آموزان این دبیرستان با همکاری مدیریت، معاونت و دبیر درس کار و فن آوری در حال یادگیری مهارت های گوناگون هستند.

پرویز رشید سنچولی در این باره به خبرنگار ما گفت: در مدارس ما باید کارهایی که خلاقیت دانش آموز را بالا می‌برد در اولویت کار معلمان قرار بگیرد تا آینده سازان کشور درست تربیت شوند و مدارس با نشاطی شکل بگیرد که فرزندان ما برای تحصیل در آنها رغبت داشته باشند.

انجام فعالیت های کشاورزی و باغبانی در مدارس که همه مراحل آن قابل رویت و کنترل توسط دانش آموزان است از راهکارهای هدفمند کردن اوقات فراغت و استفاده بهینه از درس کار و فن آوری است. در این دبیرستان از ابتدای سال جاری با همکاری و نظارت دبیر کار و فن آوری آقای رضا برزعلی کشت انواع گیاهان و گل ها اغاز شده است و قصد داریم با برنامه ریزی گسترده کشت محصولات باغی و درختی را نیز آغاز کنیم تا دانش آموزان علاوه بر اشنایی با شیوه های مختلف کشاورزی و گل کاری با مهارت های اجتماعی نظیر همکاری، تعاون و .. نیز آشنا شوند.

رضا برزعلی دبیر کار و فن آوری این دبیرستان در خصوص انجام فعالیت های مختلف در مدبیرستان گفت: تحول بنیادین در آموزش و پرورش، تحولی عمیق و ریشه ای است که به تحول در مفاهیم نظری، مهارت ها، روندها و فرآیندها، کارکردها و رویکردها منجر خواهد شد. محتواها، مهارت ها، روش ها، فرآیندها و عناصر کلیدی، یادگیری در حوزه های تربیت و یادگیری مشخص می شوند. حوزه های تربیت و یادگیری یکی از حوزه های یازده گانه است که در برنامه درسی ملی لحاظ شده و شامل کسب مهارت های عملی برای زندگی کارآمد و بهره ور، کسب شایستگی های مرتبط با فناوری علوم وابسته به ویژه فناوری اطلاعات و ارتباطات است. آموزش فناوری ، کار و مهارت آموزی باعث پیشرفت فردی، افزایش بهره وری، مشارکت در زندگی اجتماعی و اقتصادی، کاهش فقر، افزایش درآمد و توسعه یافتگی خواهد شد.

ما نیز بر اساس همین دیدگاه سعی داریم از ظرفیت خود دانش آموزان برای کسب مهارت های مختلف کمک بگیریم که کشت و کار در مدرسه به عنوان اولین گام عملی آغاز شده است و در مراحل بعد اهداف دیگری را در مدرسه دنبال خواهیم کرد.

  • نویسنده : عکس و گزارش: وحید حاج سعیدی